Dus med dit jobcenter

28. oktober 2024

Torsdag d. 24/10 kl. 14.00 bød uddannet socialrådgiver og nuværende beskæftigelseskoordinator fra Askov Fonden – Janni Mea Nielsen, velkommen til sin workshop om hvordan man tager ejerskab over sit forløb i Jobcenteret.

Jannie Mea Nielsen en flot oktober eftermiddag

Mange mennesker oplever et væld af negative følelser på sin tur gennem jobcenteret. Turen er ofte langvarig, og man kan ende med at miste sig selv, og føle at man kun er noget qua sin relation til systemet.

Vi startede workshoppen med at skrive nogle af de følelser, vi havde følt gennem vores respektive forløb op på en tavle. Det var ikke positiv læsning.

Men Janni påpeger at de negative følelser skal blive benzin for en positiv udvikling, for der skal to til tango. Er man vred når man træder ind til et møde, så er det ikke sikkert at man får så meget med hjem. Måske blot mere vrede. Man kan i stedet bruge sin vrede til at finde energi til at skrive en dagsorden og sende den til sagsbehandleren. Lave en liste over hvad man ønsker, eller bruge tid til at finde en god bisidder. Langt de fleste sagsbehandlere vil gerne hjælpe, og ved fælles hjælp kan måske i sammen lykkedes med projektet.

Janni introducerede os derefter til STOP-modellen, som et redskab til at vende en negativ spiral til noget mere produktivt.

S: Stop op.

T: Træk vejret.

O: Observer.

P: Prioriter.

Slutteligt skulle vi skrive tre gode ting om os selv på tavlen. De skulle ikke have noget med job at gøre, og kan fungere som en slags vejviser for deltagerne. Skulle man bliver ramt af følelsen af, at man ikke er andet end et sårbart menneske i et jobcenterforløb, så skal man minde sig selv om de tre gode ting. På den måde kan man holde fast i sig selv, og huske at man er meget mere end et nummer i systemet.

Og husk de tre gode råd fra en af deltagerne.

  1. Bisidder
  2. Bisidder
  3. Bisidder

Har du ikke nogen i dit netværk, som du vil bruge, så vil din kontaktperson i Fountain House gerne gå med dig, og hjælpe dig med de ting som du har brug for.

Vi siger mange tak til Janni og glæder os til næste arbejdsrelaterede workshop.